Varianta 1 – přes Petrov a Slovensko

Z Veselí nad Moravou po trase číslo 47 na Strážnici vede trasa po zklidněných místních komunikacích s malým provozem, mezi staveními přes vesničky Vnorovy směrem ke státním hranicím se Slovenskem. Příjemným zpestřením je zámecký park ve Veselí, jízda na kole po parkových cestičkách je povolena.

Trasa č. 47 z Veselí n/M. na Vnorovy kopíruje hlavní silnici s velmi silným provozem, pouze je třeba pozorně sledovat značení cyklotrasy č. 47, které se proplétá mezi rodinnými domky. Ve Vnorovech se napojí cesta na zpevněnou asfaltovou cestu. Cesta vás zavede až do strážnického parku, kde vás přivítá kromě vůně sušeného bylinkového čaje také známý amfiteátr, ve kterém se pravidelně konají legendární strážnické folklórní slavnosti. Také v tomto parku je jízda na kole povolena a je tak možné se projet starobylou platanovou alejí. Trasa vyústí na strážnickém náměstí, jehož dominantou je socha J.A. Komenského. Určitě se vyplatí navštívit nejen některou z místních restaurací, ale také prodejnu kávy, čaje a koření. V době, kdy jsme tudy projížděli, zde prodávala slečna, která shodou okolností studuje speciální pedagogiku a J.A.Komenský byl tématem její bakalářské práce.

Za Strážnicí se cesta rozděluje, je možné dále pokračovat po trase č. 47 (Moravská stezka), my jsme zvolili cyklotrasu číslo 46 směrem na Petrov a slovenskou Skalicu. Po celé trase lákají k návštěvě vinné sklepy, vyplatí se ale počkat až do Petrova. Sklepní ulička v části Plže patří mezi památkové rezervace lidové architektury. a rozhodně stojí za shlédnutí.

Ve vinných sklepech se točila řada filmů, mimo jiné Jak básníkům chutná život. Jednotlivé objekty jsou vlastněné soukromníky, kteří ochotně sklepy provedou, na místě je možné víno také zakoupit. Otevírací doba ale není pevná, šance koupit si tu víno proto není zaručena.

Cyklotrasa číslo 46 vede po silnici s malým provozem, za Petrovem vás čeká stoupání s nádherným výhledem na Bílé Karpaty. Kousek za Sudoměřicemi trasa končí a po padesátimetrovém úseku silnice 1. třídy je možné odbočit na polní cestu vedoucí podél Baťova kanálu až k výklopníku.

Po šotolinové cestě dojedou cykloturisté k výklopníku, kde se v letech 1939-1945 překládalo lignitové uhlí z vagonů na lodě, aby dále pokračovalo z místního přístavu na cestě po Baťově kanálu až do Otrokovic.

Po úzké pěšině vedoucí po hrázi kanálu jsme pokračovali až do přístavu Skalica. V horkém letním dni cestu zvládalo i skládací kolo, ale po dešti se cyklisté pravděpodobně potkají s rozbahněným terénem. V obou přístavech (u výklopníku i ve Skalici) čekají na návštěvníky občerstvovací stanice s romantickými výhledy, na obou místech jsou přístavy nabízející možnost přesednout z kola na chvíli na loď a prohlédnout si okolí na pro změnu z vodní hladiny.

Cesta pokračuje stále po hrázi, idylu na asfaltu jen občas přeruší závory se sníženým středem. Jejich překonání zvládnou zkušení jezdci bez sesedání, například pro dětské cyklopřívěsy je to ale nepřekonatelná bariéra.

A pro ty, kteří nezvládnou malý úsek vydlážděný betonovými prefabrikáty, je tu pořád k dispozici vyježděná stezka přímo pod hrází. V horkém letním dni osvěží stín lužního lesa, při zvýšené hladině Moravy mohou cyklisty cestou obtěžovat komáři. Pouze krátký úsek je na jízdu vysloveně nepříjemný, jinak se povrch snese prakticky se všemi druhy kol.

Cesta po slovenské části vás dovede až do města Hodonín. Zhruba kilometr před ním cesta končí u přívozu, který nabízí překonání kanálu za cenu 1 euro nebo jeho ekvivalent 25 Kč (stav červenec 2014). Využitím přívozu se cyklisté vyhnou poslednímu nepříjemnému úseku, který kromě obtížně zvládnutelného povrchu před samotným Hodoním ústí na silnici I. třídy s velmi silným provozem. Příjemná turistická varianta dovede cyklisty po využití přívozu až do samotného Hodonína prakticky bez kontaktu s motorovou dopravou. My jsme ale objeli objekt elektrárny a pokračovali po slovenské straně kanálu, abychom tak prozkoumali variantu „tvrdého jádra“ cyklistů.

A jsme v Hodoníně.



Fotogalerie:


StrážniceStrážnice - J.A.KomenskýPetrovNa trasepřístav SkalicaNa SlovenskuNa Slovensku II - na hrazi


Fotogalerie:


StrážniceStrážnice - J.A.KomenskýPetrovNa trasepřístav SkalicaNa SlovenskuNa Slovensku II - na hrazi

Provozovatelem webu je Moravská stezka z.s.

Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je dovoleno pouze se svolením spolku Moravské stezky a s uvedením zdroje.

   

Projekt byl realizován za přispění prostředků státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj.

Tento projekt je realizován za přispění finančních prostředků Olomouckého kraje.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS